A címbéli kifejezésre talán jobban illene a cári jelző, ám mai fiatalok szlengjét használta a traktor egyik ifjú csodálója, akitől kölcsönöztük a királyi titulust. Az első 100 óra tapasztalatainak jártunk utána Karcsán, a Sárospataktól keletre fekvő településen. A riport, és a szántóföldi bemutató során többen megerősítették, hogy valóban egy remek traktor született, pontosabban újult meg a szentpétervári gyárban.
A családi gazdaság vezetője, Megay Oktáv fogadott bennünket a telephelyen. Bevezetőjében elmondta, hogy a traktor szóról korábban csak a Rába Steiger jutott eszébe; mosolyogva teszi hozzá, hogy ma már a Kirovec az első. – Az AGROmashEXPO-n láttuk először ezt a traktort, akkor ott sétáltunk el előtte, és a fiam mondta, hogy nézzük meg. Én csak félrefordítottam a fejem és mondtam, hogy ilyen nekünk soha nem lesz. Ez volt az első találkozásunk. Nemrég a Kond Coop Kft. üzletkötője megkeresett, ő ajánlotta ezt a márkát. A Mercedes motoros típust választottuk, bízva az erőforrás kiforrott technológiájában is, na meg a nagyobb, erősebb traktorra volt inkább szükségünk, mint a kisebb testvérére. Az időzítés is döntő volt, mert pont akkor elromlott az egyik Rába Steigerünk.
Három hete kaptuk meg a gépet, nagyon gyors volt egyébként a szállítás, le a kalappal a Kond Coop ügyintézése előtt. Az elmúlt időszakban sok volt az eső, de a 100 üzemórát így is bele tudtuk tenni. Nagyon pozitívak a tapasztalatok. A gép ereje megmutatkozott a Vaderstad TopDown-nal kapcsoltan; ’vidáman’, könnyedén húzza, a motor fogyasztása nagyon kedvező. Valójában a traktort a Top Down miatt választottuk, mert régóta szerettünk volna egy ilyen nehézkultivátort venni, ami egy menetben több munkafolyamatot tud elvégezni; ehhez viszont kellett egy 430 lóerős Kirovec!
Tegnap előtt telefonáltunk, hogy a 100-dik üzemóra belement a gépbe. A Kond Coop a mai napon itt van, a szerviz kb. fél óráig tartott. Nagyon pozitív az, hogy nem erőltetik ránk az ő olajukat, alkatrészüket háromszoros áron, hanem megadták a motor paramétereit, a traktorgyár által engedélyezett Mercedes Benz olajok típusait, a megfelelő Mercedes alkatrészeket akár Kisvárdán is meg tudjuk venni. A vásárlási döntésemet nagyban befolyásolta az ár-érték arány. A lehető legjobb választás volt ez Kirovec traktor: az üzemeltetése nagyon olcsó, a legnehezebb körülmények között is kedvező volt a gázolaj fogyasztása.
A Kond Coop Kft. értékesítési vezetője, Trabach Botond is jelen volt az eseményen. – Egy gép életében nagyon fontos az utógondozás, az alkatrész és a szerviz. Ez az egyik legfontosabb kérdés a gazdák számára, főleg egy nem legelterjedtebb márka esetén. Mi abszolút építünk erre, és az egész szervizhálózatunkat úgy alakítjuk ki, hogy maximálisan helyt tudjunk állni bármilyen probléma esetén záros határidőn belül. Országos lefedettséggel rendelkezünk a Kirovec márka esetében, az alkatrész biztosítás és szerviz feladatok hátterében 1-2 napon belül ott vagyunk mindenhol. Garancián túl is rugalmasak vagyunk; maximálisan a gazdák szemszögét tartjuk szem előtt, mert mi is azt szeretnénk, hogy a gépek dolgozzanak és ellássák a feladatukat.
Minden eladott gépünkhöz raktárkészleten, polcon tartjuk a legfontosabb alkatrészeket. A kopóalkatrészeket, olajokat, szűrőket egy munkanapon belül a gazdák rendelkezésre tudjuk bocsájtani.
Mindenki furcsállja, ha egy nő traktor ajánlattal keres fel egy gazdálkodót, én sem vagyok kivétel. – mondja széles mosollyal Siska Bernadett, a Kond Koop Kft. értékesítője. Már gyerekkoromban is a fiúkkal Match Box-oztam és alapvetően érdekelnek a műszaki dolgok, imádom az autókat. Nálam ma is nagy a gépszerelem, érdekel az, hogy a gépek hogyan működnek. Ezt a traktort is kipróbáltam már, persze nem üzemszerűen.
Számomra mindig az a legfontosabb, hogy a gazdálkodók igényeit felmérjem, és arra igyekezzek olyan választ adni, ami számukra a legmegfelelőbb. A Kirovec esetében mindig utalok az egyszerűségre és a megbízhatóságra; a traktor nincs túl elektronizálva, ezért is tudok az ár-érték aránnyal hatásosan érvelni.
A családi gazdaság büszkeségét az ifjabbik Megay Oktáv kezeli nagy odaadással és szakértelemmel; ez utóbbi nem véletlen, hiszen a fiatalember Gödöllőn végzett mezőgazdasági gépészmérnökként ül a nyeregben. – Első traktorom egy MTZ 820.4-es volt, utána pedig egy évig dolgoztam Rábán. Amikor megjött a Kirovec, először el sem akartam hinni, hogy ez igaz. Lefeküdtem aludni, másnap reggel felkeltem, s még mindig ott volt a telepen. Akkor hittem el igazán, hogy ez a valóság! Bevallom, büszkén mentünk is egy-két kört vele a faluban, de utána rögtön munkába fogtam, pontosabban egy Väderstad TopDown elé.
A Mercedes motor minden tekintetben rendben van. A váltó is nagyon tetszik, főleg az, hogy levegővel kapcsol, s még nem volt olyan, hogy kidobta volna a sebességet. A Bosch hidraulika rendszere gyors és kényelmes, minden kar kézre esik a vezetőfülkében, tökéletesen működnek a kezelőszervek. Kezdek minden részletet megismerni, s úgy látom, hogy műszakilag teljesen rendben van az egész traktor. Az ergonómia tökéletes, amire a hosszú műszakok miatt szükség is van. Jó a fülke zajszigetelése, bluetooth-os a rádió, úgyhogy telefonról is tudok zenét hallgatni. Azért szerintem még egy GPS beleférne, mivel a Trimble előkészítése benne van. Kényelem szempontjából mindenféleképpen a nyugati gépekkel vetekszik, amit nagyban segít a törzscsuklós kormányzású kategóriában egyedülálló rugózott hídja is.
A szomszédos településről, Mikóházáról érkezett Frankó Tamás, az ottani Búzakalász Mg. Kft. ügyvezetője. – A traktort korábban láttam már kiállítások alkalmával, most pedig élőben is meg tudtam szemlélni, ami nekem egy kellemes csalódás volt. Be is ültem persze a gépbe, s megtapasztaltam azt, hogy egy nagy teljesítményű, megbízható eszközről van szó. Nagyon tetszett a kabin komfortja, ami megközelíti bármelyik nyugati traktorét. Erre szigorúan érzékeny vagyok a traktorosaim miatt is, de mondhatom, hogy a fülkében lévő kényelem egy 10-es skálán minimum 7-es szinten van, sőt a zajszigetelés, a csendesség tekintetében a 8-ast is megközelíti. A mai kor követelményeinek teljes mértékben megfelel a gép kényelme.
Közben a Kirovec folyamatosan dolgozik, a TopDown derekasan műveli a nehéz talajt. A program végén még kérek egy összegzést Frankó Tamástól.
-A mai magyar mezőgazdaságban a munkaerőhiány egyre nagyobb problémát okoz mindenkinél és mindenhol. Erre egyik válaszlépés lehet az, hogy nagyobb teljesítményű traktorokat vásárolnak a gazdálkodók, nagyobb munkagépekkel azért, hogy egységnyi munkaidő alatt sokkal nagyobb területet, hatékonyabban tudjanak megművelni. Úgy gondolom, hogy ezeknek a gépeknek van jövője, s egyre többen vásárolnak nagyobb teljesítményű gépeket, ezáltal is válaszolva ezekre a kihívásokra.
Ennek a Kirovec-nek jó esélye van a magyar mezőgazdaságban dolgozni, annál is inkább mert egy jó ár-érték arányú gép. A nyugati konkurensekhez képest közel a felébe kerül, ha lehet ilyet mondani. Talán a felszereltsége is egy picivel szerényebb – nincs elektronikusan túlbonyolítva -, de önmagában az ár-érték aránya még így is jó. Szerviz és alkatrészellátás szempontjából úgy gondolom, hogy az 1 év 4000 üzemóra vagy a 2 év 3000 üzemórás garancia vállalása a gyár-, illetve a forgalmazó részéről, már önmagában is egy biztosíték, hiszen a legtöbb forgalmazott gépre már csak 1 év garanciát kap a gazdálkodó. A Kirovec garancia vállalása azért valamilyen szinten egy bizalomgerjesztő dolog.
Soós D. S. (AÉM)