Miért jelent megoldást az anyaghiányra az aszfalthulladék újrahasznosítása?
Az infrastrukturális ágazatban az anyagok kezelése és beszerzése egyre inkább a figyelem középpontjába kerül, nem utolsósorban a jelenlegi költségrobbanás és az anyaghiány miatt. Vegyük példának az aszfaltot: hány kilométernyi új közúti infrastruktúra épül, hány új projektet kell finanszírozni, és hány utat tartanak karban?
Elég, ha csak annyit mondunk, hogy a világ úthálózata összesen mintegy 411 000 km hosszú. Már csak a karbantartás is óriási, hogy a repedések és a lyukak ne lassitsàk a szállítást.
Mind az új utak építéséhez, mind a meglévők javításához új anyagokra van szükség.
Bármely útkarbantartási tevékenység magában foglalja a régi aszfalt eltávolítását és egy új burkolatréteg lefektetését, és az eltávolított aszfalt újrafelhasználása ès visszanyerése magában foglalja a térfogatcsökkentési lépést.
A kérdés tehát az: hogyan lehet ezt a folyamatot felgyorsítani?
Ausztriában egy földmunka- és logisztikai vállalat, amely egy kavics- és homokgyártó üzemmel is rendelkezik, pontosan ezt tette. Újrahasznosító központjában az építkezéseken keletkező C&D hulladékot és aszfaltot gyűjti és hasznosítja újra stabilizálószer céljának. Ezt egy, a kotrógépükre szerelt BF80.3 típusú törőkanállal teszik, a telepitet berendezés helyett éppen eszt választottak, mert kényelmesen mozgatható a telephelyen, sokoldalúsága lehetővé teszi a különböző szemcseméretű anyagok előállítását, könnyű karbantarthatósága és az ebből eredő költség- és időmegtakarítása.
BF80.3 – Volvo EC220 – Austria – Recycling – Asphalt from MB Crusher on Vimeo.
Ha figyelembe vesszük, hogy az aszfalt 100%-ban újrahasznosítható és sokszorosan újrahasznosítható, és hogy a maratott aszfalt (RAP) különösen alkalmas a nagy forgalmú és nagy kiterjedésű területeken, pontosan azért, mert az útburkolatokat hosszabb élettartamúvá és szilárdabbá teszi, akkor megérthetjük a másik vállalat választását is, amely a Caterpillar 924G rakodógépén egy MB-L160 típusú törőkanalat használ, hogy a hatalmas mennyiségű, nem zúzott aszfaltot egész kéreggé zúzzon. Ez az anyag egy mobil gèppel olyan problémákat okoz, amelyek hosszú állásidőt eredményeznek. Az MB Crusher pofàstörő viszont mindent könnyebbé és egyszerűbbé tesz.
MB-L160 – Caterpillar 924G – Italy – Recycling – Asphalt from MB Crusher on Vimeo.
Az út infrastruktúra egyik másik nagy problémája az utak karbantartása: mekkora károkat okozhatnak a repedések vagy a jukak? A járművekre, magára a biztonságra. A karbantartási idők lerövidítése és a költségek csökkentése érdekében egy útépítő vállalat egy MB-L200-as MB Crusher-t szerelt fel a Manitou-jára, amellyel újrahasznosítja a mart aszfaltot, és újra felhasználja az útkarbantartás során.
MB-L200 – Manitou MLT 840-145 PS – Czech Republic – Recycling – Asphalt from MB Crusher on Vimeo.
Az aszfalt újrahasznosítása nemcsak a vállalatnak, hanem a helyi hatóságoknak és az úthálózatot kezelőknek is előnyös: az újrahasznosítással csökkennek a beszerzési költségek, megszűnnek a mart aszfalt ártalmatlanításának költségei, és csökken a gyártóüzemtől való függőség.
Nem csak ez, de a mart anyag visszanyerése jót tesz a környezetnek, mivel csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, és védi az olyan természeti erőforrásokat, mint a kö, homok és kavics, amelyek nem megújulóak.
Az MB Crusher egységekkel ez még egyszerűbb. Az osztrák vállalat emlékeztet minket
“Nagy előnye az is, hogy a törőkanál szükség esetén – különösen a nehezen megközelíthető építkezéseken, hegyvidéki vagy távoli területeken végzett útépítésekhez – nagyon könnyen szállítható, így sokoldalúsága révén sokkal többet tehet, mint amit általában tesz: így növeli munkájàt, építkezési értékét, miközben tiszteletben tartja a környezetet.””
A helyes út kiválasztása gyakran könnyebb, mint gondolná.