Az ingatlan bérbeadás adózása 2018. január 1-től:
Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Eho tv.) módosítása szerint 2018. január 1-jétől a belföldi természetes személynek nem kell 14 százalék mértékű egészségügyi hozzájárulást fizetnie az ingatlan bérbeadásból származó 1 millió forintot meghaladó jövedelmekkel összefüggésben.
Az új rendelkezés először a 2018. év január hónapban megszerzett ingatlan bérbeadásból származó jövedelmekre alkalmazható.
Az ingatlan bérbeadásból származó jövedelem az összevont adóalapba tartozó személyi jövedelemadó-előleg alapot képező olyan jövedelem, amely után járulék,- és szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettség nem merül fel.
Az Eho tv. 5.§ (2) bekezdése alapján az említett jövedelemmel összefüggésben nem merül fel az általános – 19,5 százalék –mértékű kötelezettség teljesítése sem.
Fontos, hogy a 2017. évben megszerzett, nem kifizetőtől származó ingatlan bérbeadásból származó jövedelemmel összefüggésben az adóhatóság által elkészített bevallási tervezetet az érintetteknek szükséges kiegészítenie.
A cégek által fizetett teljes életre szóló életbiztosítás utáni adózás 2018-tól:
Adókötelessé válik a 2018 előtt kötött céges WL-biztosítások (határozatlan idejű, teljes életre szóló életbiztosítás) 2017.12.31-ét követően fizetett rendszeres díja. A már meglévő befektetési biztosítások esetében 3 lehetőség van:
- A cég tovább fizeti a biztosítást. Ekkor a biztosítás kockázati része adómentes, de a befektetéshez kapcsolódó része után 40,71 % adót kell fizetni. A cég által fizetett díj, és annak adója is költségként elszámolható (csökkenti a társasági adóalapot és a pénzkészletet).
- A cég visszavásárolja a biztosítást. Ekkor a visszavásárlási érték (mely szinte minden esetben kevesebb, mint amit már befizettünk) teljes összege egyéb bevétel lesz, vagyis társasági adót kell fizetni utána és növeli a pénzkészletet.
- A magánszemély átveszi a biztosítást a cégtől és saját jövedelméből fizeti azt tovább. A magánszemély által fizetett biztosítási díj adómentes.
A juttatások adózása 2018.01.01-től:
A béren kívüli juttatások és mértékük a következő (34,22 % adóteherrel):
- A munkavállalónak juttatott pénzösszegnek az évi 100.000,- Ft-ot (8.333,- Ft/hó) meg nem haladó része. (Ha a munkaviszony nem áll fenn egész évben, akkor a keret arányosan csökkentendő a munkaviszony napjai szerint.) Ez a juttatás adható készpénzben és átutalással is.
- SZÉP kártya szálláshely alszámlájára 225.000,- Ft/év, vendéglátás alszámlájára 150.000,- Ft/év, szabadidő alszámlájára 75.000,- Ft/év.
Az 1. és a 2. pontban leírt juttatás összes éves kerete 450.000,- Ft (rekreációs keret). Vagyis ha kihasználjuk a pénzben adható 100.000,- Ft-os keretet, akkor SZÉP kártyára már csak 350.000,- Ft-ot adhatunk évente (illetve ha a munkavállaló nem dolgozott nálunk egész évben, akkor annak időarányos részét). A keret túllépése esetén az 1. pontban jelzett juttatás bérként adózik, a 2. pontban jelzett pedig egyes meghatározott juttatásként.
Az egyes meghatározott juttatások (melynek adóterhe 40,71 %):
– A 2018 előtt kötött céges WL-biztosítások (határozatlan idejű, teljes életre szóló életbiztosítás) 2017.12.31-ét követően fizetett rendszeres díja. (2017.12.31. után kötötteknél a rendszeres és az eseti díj is adóköteles.)
– Hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódó étkezés, egyéb szolgáltatás.
– Telefonszolgáltatás magáncélú használata: bruttó telefonköltség 20 %-a (ha nincs továbbszámlázva a dolgozó felé).
– Adóköteles biztosítási díj (pl. személybiztosítás).
– Munkavállalónak, szakmai gyakorlaton lévő hallgatónak, saját nyugdíjasnak és ezek közeli hozzátartozóinak azonos feltételekkel és módon, ingyenesen vagy kedvezményesen átadott termék, nyújtott szolgáltatás.
– A reprezentáció és az üzleti ajándék. (Egyesületnél, köztestületnél a reprezentáció és a 34.500,- Ft-ot meg nem haladó egyedi értékű üzleti ajándék az összes ráfordítás 10 %-áig, de max. az összes bevétel 10 %-áig adómentes.)
– Csekély értékű ajándék: évente 3 alkalommal, ha azt munkavállalónak, közeli hozzátartozójának, nyugdíjasunknak, szakmunkástanulónknak adjuk.
– „Szóróajándék”, melynél nem tudjuk, konkrétan ki kapta (max. 34.500,- Ft/db).
– Béren kívüli juttatás keretösszegét meghaladó rész.
– Erzsébet-utalvány bármely formája, értékhatár nélkül.
– Iskolakezdési támogatás értékhatár nélkül, de feltételekkel.
– Helyi utazási bérlet.
– Munkahelyi étkeztetés.
– Önkéntes nyugdíjpénztári, egészségpénztári, önsegélyező pénztári hozzájárulás.
Az adómentes juttatások 2018-ban:
- A fontosabb adómentes juttatások:
- - Lakáscélú munkáltatói támogatás (sok-sok feltétellel).
- - Mobilitási célú lakhatási támogatás (most már határozott időre alkalmazottaknak is).
- - Tanulószerződés alapján a szakképző iskolai tanulónak járó díjazás, illetve az együttműködési megállapodás alapján a gyakorlati időre fizetett díjazás.
- - Szakképző iskolai tanulóknak gyakorlati képzésük ideje alatt kötelezően biztosított nem pénzbeli juttatás (pl étkezési utalvány, utazási költségtérítés).
- - Vendéglátó üzlet felszolgálójaként a vendégtől közvetlenül kapott borravaló.
- - Munkáltató által biztosított ingyenes vagy kedvezményes számítógép-használat.
- - Védőeszköz, baleset- és egészségvédelmi eszköz, ha jogszabály írja elő a használatát.
- - Adott árengedmény, áruminta.
- - Munkaruházati termék.
- - Sportrendezvényre szóló belépő, bérlet.
- - Kulturális szolgáltatásra szóló belépő, bérlet (színház, cirkusz, tánc, zene, múzeum, könyvtár) évente 50.000,- Ft-ig.
- - Munkába járás 15,- Ft/km.
- - Óvoda, bölcsőde költségeinek megtérítése a munkáltató nevére kiállított számla alapján.
- - Kockázati biztosítás (pl. egészség) 41.400,- Ft/hó összegig.
- - Elemi kár, katasztrófa, tűzkár, baleset esetén a károsultnak a munkáltató által adott támogatás.
A foglalkoztatás után fizetendő adóterhek változása 2018-ban:
A szociális hozzájárulási adó (amit pl. a bérek után fizet a kifizető) 22 %-ról 19,5 %-ra csökken. A szociális hozzájárulásból igénybe vehető kedvezmények (9-es FEOR számú dolgozók, 25 év alattiak, 55 év felettiek, pályakezdők, tartós álláskeresők, gyesről, gyedről visszatérők, mezőgazdasági munkakörben dolgozók után) továbbra is megmaradtak.
Az egészségügyi szolgáltatási járulék – melyet a nyugdíj mellett vállalkozók és az egyéb biztosítási jogviszonnyal nem rendelkezők fizetnek – mértéke 7.320,- Ft/hó (244,- Ft/nap) összegre emelkedett.
A rehabilitációs hozzájárulás 1.147.500,- Ft-ról 1.242.000,- Ft/fő/év összegre emelkedett. Ezt azok fizetik, akiknek 25-nél több alkalmazottjuk van. Csökkenteni lehet a fizetendő összeget megváltozott munkaképességű személy foglalkoztatásával.
A minimálbér összege 2017-ben 127.500,- Ft/hó volt, 2018.01.01-től 138.000,- Ft/hó, illetve 794,- Ft/óra. (Ezt a szakképzettséget nem igénylő munkakört betöltők – a 9-es FEOR szám alá tartozók – kaphatják.) Egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmazottak (alkalmi munkavállalók) esetében ez az összeg 5.398,- Ft/nap, illetve 675,- Ft/óra.
Minden más dolgozónak legalább a garantált bérminimumot meg kell kapnia, mely 2017-ben 161.000,- Ft volt, 2018.01.01-től pedig már 180.500,- Ft/hó, illetve 1.038,- Ft/óra. Alkalmi munkavállalóknál ez 7.221,- Ft/nap, illetve 903,- Ft/óra.
A minimálbéres alkalmi munkavállalók mentesített keretösszege (vagyis az a napi jövedelem, ameddig nem kell szja-t fizetniük) 8.255,- Ft/nap összegre emelkedett. A részükre kifizetett bér 12.700,- Ft/nap összegig számolható el költségként.
Ugyanakkor ha garantált bérminimumos munkakörben dolgozik az alkalmi munkavállaló, akkor a mentesített keretösszeg 10.790,- Ft/nap. A költségként elismert összeg azonban ebben az esetben is 12.700,- Ft/nap.
A mentesített keretösszeget 2017.01.01-ig visszamenőleg is emelték. Eredetileg a minimálbéres munkakörben dolgozók bére napi 5.870,- Ft-ig, a garantált bérminimumos munkakörben dolgozóké 7.410,- Ft-ig volt mentes az szja alól. Ezt megemelték, tehát 2017-ben minimálbéres alkalmi munkavállalónál 7.631,- Ft/nap, garantált bérminimumos alkalmi munkavállalónál 9.633,- Ft/nap munkadíjig nem kell személyi jövedelemadót fizetni.
Fizetendő összegek garantált bérminimum esetén
Megnevezés | Vállalkozói kivét esetén | Munkabérnél | ||
Alap | Összeg | Alap | Összeg | |
Szja 15 % | 180.500,- Ft | 27.075,- Ft | 180.500,- Ft | 27.075,- Ft |
Nyugdíjjárulék 10 % | 180.500,- Ft | 18.050,- Ft | 180.500,- Ft | 18.050,- Ft |
Eg.b.+m.e.p. 8,5 % | 270.750,- Ft(alapja a gar.bér 150 %-a) | 23.014,- Ft | 180.500,- Ft | 15.343,- Ft |
Nettó jövedelem: | 112.361,- Ft | 120.032,- Ft | ||
Szoc.hj.adó 19,5 % | 203.063,- Ft(alapja a gar.bér 112,5 %-a) | 39.597,- Ft | 180.500,- Ft | 35.198,- Ft |
Szakk.hj. 1,5 % | Csak társas vállalkozó! | 3.046,- Ft | 180.500,- Ft | 2.708,- Ft |
NAV-nak utalandó összesen (egyéni vállalkozó): | 107.736,- Ft | 98.374,- Ft | ||
NAV-nak utalandó összesen (társas vállalkozó): | 110.782,- Ft | 98.374,- Ft |
A NAV részére utalandó összegek emelkedése 2017-hez képest garantált bérminimummal számolva:
– egyéni vállalkozó után 7.110,- Ft-tal,
– társas vállalkozó után 7.439,- Ft-tal,
– munkavállalók után 7.135,- Ft-tal többet kell fizetni, mint tavaly.
Ugyanakkor a nettó bérek is emelkednek: a munkavállalók nettó fizetése garantált bérminimum alkalmazása esetén 12.967,- Ft-tal lesz több havonta, mint tavaly volt.
2018. január 1-jei kezdettel 22 százalékról 19,5 százalékra csökken a szociális hozzájárulási adó és ehhez kacsolódóan változnak az igénybe vehető kedvezmény mértékei is:
Kedvezmény | Kedvezmény mértéke 2018-ban. |
Gyermekgondozási díj, illetve gyermekgondozást segítő ellátás, valamint a gyermeknevelési támogatás folyósítása alatt vagy azt követően adható kedvezmény | Bruttó munkabér, de legfeljebb 100 000 Ft 19,5 százalékával csökkenthető a szociális hozzájárulási adó a foglalkoztatás első két évében, míg a foglalkoztatás harmadik évében a fenti csökkentés az aktuális szociális hozzájárulási adó fele, ami 2018-ban 9,75 százalék.* |
Minimum három gyermekre tekintettel családi pótlékra szülőként jogosult és gyermekgondozási díjban illetve gyermekgondozást segítő ellátásban vagy gyermeknevelési támogatásban részesült vagy részesülő alkalmazása esetén adható kedvezmény | Bruttó munkabér, de legfeljebb 100 000 Ft 19,5 százalékával csökkenthető a szociális hozzájárulási adó a foglalkoztatás első három évében, míg a foglalkoztatás negyedik és ötödik évében a fenti csökkentés az aktuális szociális hozzájárulási adó fele, ami 2018-ban 9,75 százalék.* |
Gyermekgondozási szabadságról – feltéve, hogy a munkavállaló ezen időtartama alatt csecsemőgondozási díjban, gyes-ben vagy gyermekgondozási díjban részesült – visszatérő munkavállaló és ezen szabadság időtartama alatt vagy ezt követően foglalkoztatott másik munkavállaló heti 20–20 órás részmunkaidős foglalkoztatása esetén adható kedvezmény. | A két természetes személy bruttó munkabérének, de legfeljebb a minimálbér kétszeresének (azaz 276 000 forintnak) 7 százalékával csökkenthető a szociális hozzájárulási adó. A kedvezmény legfeljebb 3 évig jár. |
25 év alatti, legfeljebb 180 nap biztosítási idővel rendelkező pályakezdő esetében adható kedvezmény | A szociális hozzájárulási adó a bruttó munkabér, de legfeljebb 100 000 Ft 19,5 százalékával csökkenthető maximum a foglalkoztatás első két évében.* |
25 év alatti – kivéve a fenti pályakezdőt – és az 55 év feletti foglalkoztatott utáni kedvezmény | A szociális hozzájárulási adó a bruttó munkabér, de legfeljebb 100 000 Ft 9,75 százalékával csökkenthető. |
Karrier Híd Programban résztvevők esetében járó kedvezmény. | A bruttó munkabérnek, de legfeljebb a minimálbér kétszeresének (azaz 276 000 forintnak) 9,75 százalékával csökkenthető a szociális hozzájárulási adó.* |
Közfoglalkoztatás esetén | Bruttó közfoglalkoztatási bér, de legfeljebb a közfoglalkoztatási garantált bér 130 százalékának 9,75 százalékával csökkenthető az adó. |
Kutatás-fejlesztési tevékenység után érvényesíthető kedvezmény | Tao. törvény 7. § (1) bekezdés t) pontja alapján érvényesített adóalap-csökkentés eredményeként keletkező negatív adóalap 50 százalékának 9 százalékos adókulccsal számított összegével csökkenthető a szociális hozzájárulási adó, amely azonban nem haladhatja meg a kutatás-fejlesztési tevékenység közvetlen költségei között megjelenő, munkaviszonyban foglalkoztatott természetes személyek vonatkozásában, egyéb érvényesített szociális hozzájárulási adókedvezmény után fennmaradó havi szociális hozzájárulási adókötelezettség összegét. |
Kutatók, fejlesztők utáni kedvezmény: Doktori (PhD) vagy ennél magasabb tudományos fokozattal, vagy tudományos címmel rendelkező kutató, fejlesztő munkavállalót foglalkoztató – vállalkozásként működő kutatóhelynek minősülő – kifizető által igénybe vehető kedvezmény | A bruttó munkabér, de legfeljebb 500 000 Ft 19,5 százalékával csökkenthető a szociális hozzájárulási adó. |
Nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerint doktori képzésben részt vevő hallgató vagy doktorjelölt munkavállalót foglalkoztató – vállalkozásként működő kutatóhelynek minősülő – kifizető által igénybe vehető kedvezmény. | A bruttó munkabér, de legfeljebb 200 000 Ft 9,75 százalékával csökkenthető az adó. |
Megváltozott munkaképességű vállalkozók és munkavállalók utáni kedvezmény. | A kedvezmény a bruttó munkabér, egyéni vállalkozó által saját maga illetve a tag után a kifizető által megállapított adóalap, de legfeljebb a minimálbér kétszeresének (azaz 276 000 forintnak) 19,5 százalékával csökkenthető az adó.* |
Mezőgazdasági munkakörben – (FEOR-08) 6. főcsoport 61. csoportjába tartozó, a 7. főcsoport 7333 számú foglalkozásából a mezőgazdasági gép (motor) karbantartója, javítója munkakörben és 8. főcsoport 8421 számú foglalkozás – foglalkoztatott 25 év feletti és 55 év alatti munkavállalók után érvényesíthető adókedvezmény | A bruttó munkabér, de legfeljebb 100 000 Ft 9,75 százalékával csökkenthető az adó. |
Szabad vállalkozási zónában működő vállalkozás új munkavállalóira igénybe vehető kedvezmény. | A szociális hozzájárulási adó a bruttó munkabér, de legfeljebb 100 000 Ft 19,5 százalékával csökkenthető a foglalkoztatás első két évében, míg a foglalkoztatás harmadik évében a fenti csökkentés az aktuális szociális hozzájárulási adó fele, ami 2018-ban 9,75 százalék. |
Szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatottak utáni kedvezmény. | A bruttó munkabér, de legfeljebb 100 000 Ft 9,75 százalékával csökkenthető az adó. |
Tartósan álláskeresők után igénybe vehető kedvezmény | Az adó a bruttó munkabér, de legfeljebb 100 000 Ft 19,5 százalékával csökkenthető a foglalkoztatás első két évében, míg a foglalkoztatás harmadik évében a fenti csökkentés az aktuális szociális hozzájárulási adó fele, ami 2018-ban 9,75 százalék.* |
*-gal jelölt kedvezményeknél hatósági igazolások szükségesek
A Kisadózó vállalkozások tételes adójával (KATA) kapcsolatos lényegesebb 2018. évi változások:
A KATA fizetendő adója változatlanul 50.000, Ft/hó a főállású kisadózónál, és 25.000,- Ft/hó a másodállású (pl. munkaviszony és nyugdíj melletti) kisadózónál. Továbbra is választható magasabb összegű (75.000,- Ft/hó) KATA fizetés is.
2018-tól nem minősül főállású kisadózónak az a vállalkozó, aki nappali tagozatos hallgató is mellette. Így ő is (akárcsak pl. a nyugdíjas, és a főállású munkaviszony melletti vállalkozó) 25.000,- Ft/hó KATA-t fizet.
Csak az 50.000,- Ft/hó vagy 75.000, Ft/hó KATA adót fizető lesz biztosított. Az 50.000,- Ft KATA-t fizető ellátásainak (pl. táppénz, csed, gyed, nyugdíj) alapja 94.400,- Ft/hó lett, a 75.000,- Ft-ot fizető ellátásának alapja pedig 158.400,- Ft/hó összegre nőtt.
A KATA bevételi értékhatára marad 12 millió Ft (az e feletti rész 40 %-át adóként be kell fizetni).
Felhívom viszont a figyelmet arra, hogy az áfában az alanyi mentesség határa nem emelkedett, marad 8 millió Ft. Vagyis ha a katás bevétele meghaladja a 8 millió Ft-ot, onnantól be kell jelentkeznie az áfa hatálya alá és áfásan kell számláznia (és természetesen áfát is kell fizetnie). Ezután pedig a nettó (vagyis áfa nélküli) bevételünk számít a KATA határának figyelésénél.
A KATA-s bevételnek nem része a költségek fedezetére vagy fejlesztésre kapott vissza nem térítendő támogatás. Ezt a szabályt 2013-ig visszamenőleg is alkalmazni lehet. A vállalkozóvá válási támogatás azonban KATA-s bevételnek számít.
Továbbra is az a bevétel számít bele az éves bevételbe, ami a tárgyévben meg is érkezett. Nem így az áfánál: ott az számít, aminek a számla szerinti teljesítési időpontja a tárgyévben van. Így tehát előfordulhat, hogy egy 2017-ben kiszámlázott tétel áfáját 2017-ben kell befizetni, azonban a KATA-ba csak 2018-ban számít be, mivel akkor fizetik ki.
Ha valaki valamilyen okból (pl. megbírságolta a NAV, vagy év végén 100 E Ft-nál több tartozása van) kikerül a KATA-ból, az a KATA alanyiság évében és az azt követő 12 hónapban nem választhatja ismét a KATA-t. Ebben az esetben sem szűnik meg azonban a KATA-alanyiság, ha az erről szóló határozat véglegessé válásáig (jogerőre emelkedéséig) megfizeti az adótartozását. A megfizetés igazolását követően az adóhatóság visszavonja a megszűnésről szóló határozatot.
Továbbra is él az a szabály, mely szerint nem lehet KATA-s az, akinek vállalkozóként ingatlan bérbeadásából bevétele van, tehát ingatlant magánszemélyként kell bérbe adni.
A közös őstermelői igazolvánnyal rendelkezők és a családi gazdálkodók iparűzési adó kötelezettségének teljesítésének változása:
A 2017-es adóévtől a Helyi adókról szóló tv. 41. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
- „(8) A közös őstermelői igazolvánnyal rendelkező adóalanyok az adóévi iparűzési adókötelezettségüket úgy is teljesíthetik, hogy az adószámmal rendelkező adóalany a közös őstermelői tevékenységvégzésből származó teljes iparűzési adóalap alapulvételével állapítja meg, vallja be és fizeti meg az adót. Az adómegállapítás ezen módjának választásáról a közös őstermelői igazolványban feltüntetett valamennyi adóalany az adószámmal rendelkező adóalany adóévi adóbevallásában nyilatkozik. A családi gazdálkodó a családi gazdaság tekintetében az adóévi iparűzési adókötelezettséget a közös őstermelői igazolvánnyal rendelkező adóalanyokra irányadó szabályozás szerint is teljesítheti.”
A Htv. alkalmazásában – a hatályos szabály alapján – vállalkozónak és így az iparűzési adó alanyának tekintendő a személyi jövedelemadóról szóló törvényben (a továbbiakban: Szja-törvény) meghatározott – mezőgazdasági őstermelő, feltéve, hogy őstermelői tevékenységéből származó bevétele az adóévben a 600 000 forintot meghaladja. A közös őstermelői igazolvánnyal rendelkező őstermelők adóalanyok – ma a Htv. mögöttes szabályaként alkalmazható Szja-törvény rendelkezései alapján – a közös őstermelői tevékenységből származó bevételüket – és a kapcsolódó „költséget” (pl. anyagköltség, alvállalkozói teljesítések értéke) – arányosan oszthatják meg egymás között. Amennyiben ezen bevételmegosztás eredményeként az egy főre jutó éves bevétel a 600 000 forintot nem haladja meg, akkor a Htv. alkalmazásában az őstermelők nem minősülnek iparűzési adóalanyoknak, míg 600 000 forintot meghaladó éves bevétel következtében az őstermelők önálló adóalanyként, külön-külön teljesítik az iparűzési adóban adó-megállapítási, -bevallási és –fizetési kötelezettségüket.
Az új rendelkezések szerint – az adózói és adóhatósági adminisztrációs terhek csökkentése érdekében – a közös őstermelői igazolvánnyal rendelkező adóalanyok az adóévi iparűzési adókötelezettségüket – az Szja-törvényben meghatározott bevételmegosztástól eltérően – úgy is teljesíthetik, hogy a közös őstermelői tevékenységvégzésből származó teljes bevétel és nettó árbevétel-csökkentő tételek egyenlegeként előálló iparűzési adóalap kapcsán kizárólag az adószámmal rendelkező adóalany állapítja meg, vallja be és fizeti meg az adót. A jogszabály szerint említett adó megállapítási mód választásáról – az adóévi adóbevallásban – a közös őstermelői igazolványban szerepelő valamennyi adóalanynak nyilatkozatot kell tennie. A jogszabály külön rendelkezik arról, hogy a családi gazdálkodó a családi gazdaság tekintetében – a nem foglalkoztatottanként közreműködő családtagok, mint iparűzési adóalanyok helyett – az adóévi iparűzési adókötelezettségét a közös őstermelői igazolvánnyal rendelkező adóalanyokra irányadó szabály szerint is teljesítheti.
Az ÁFA törvényt érintő fontosabb változások 2018-tól:
ÁFA kulcsok változása:
– internet-hozzáférési szolgáltatás 18%-ról 5%-ra,
– étkezőhelyi vendéglátásban étel-, és helyben készített alkoholmentes ital fogyasztása 18%-ról 5%-ra
– a fogyasztási célú halak 27%-ról 5%-ra,
– a házi sertés élelmezési célra alkalmas vágási mellékterméke és belsősége 5%-ra csökken
– Braille nyomtató és Braille kijelző 5%.
Összesítő jelentés tartalmának változása (2018.VII.1.-től):
– adatszolgáltatási kötelezettség értékhatára lecsökken a 100 eFt áfa-tartalmú számlákra
– kibocsátott számlákra vonatkozóan nem a bevallás részeként kell teljesíteni:
– nyomtatványszámlák esetén: erre a célra rendszeresített weblapra kell feltölteni (500 E Ft
áthárított adó esetén a kibocsátást követő 1 napon belül, ez alatt 5 napon belül)
– számlázó programmal kiállított számlák esetén: online valós időben kell teljesíteni
– 2018. június 30-át követően kibocsátott számlákra kell alkalmazni, de átmeneti szabályokkal:
– ha az adatszolgáltatást a 2018.VII.1.-től hatályos, ill. a régi adatszolgáltatás keretében is
teljesíteni kellene (pl. teljesítés június, számla kelte: július), adóalany dönthet, hogy csak a 2018.VII.1.-től hatályos szabályok szerint teljesíti
– 2018.VII.1. előtt kibocsátott, 2018.VI.30.-át követően időszakra bevallandó adó esetén a
régi (2018.VI.30.-án hatályos) szabályt köteles alkalmazni (ÁFA bevallásban kell adatot
szolgáltatni a magasabb, 1 millió forintos értékhatár figyelembe vételével)
Közérdekű nyugdíjas szövetkezet szolgáltatása: fordított ÁFA-s lesz
Eljárási szabályok átemelése az ÁFA törvénybe (pl. adóalanykénti bejelentkezéskor
bejelentendő adatok köre, összesítő nyilatkozatra, közösségi adószámra vonatkozó előírások)
Az adószám-felfüggesztési eljárás: megszűnik