A közép-zalai dombság lejtőin gazdálkodnak Bangóék, s alapvetően hagyományos növénytermesztést folytatnak. A bérelt részekkel együtt 160 hektár nagyságú szántó barna erdőtalajainak jelentős része tipikusan kötött, nehéz művelésű agyag. A kukorica, búza, árpa, és repce mellett a zöldítési program miatt szójával is foglalkoznak. A kárpótlásból jutó kevés erdő mellett van még 70 ha kaszáló is, amelyen a 400 darab juhnak termelik meg a takarmányt. A gépesítettség igazodik a gazdaság méretéhez; büszkeségük a CLAAS ARION 530 traktor, ami a kaszától a bálázóig terjedő, szintén CLAAS zöld sort viszi. Ennek egyik tagja a VOLTO 700 rendterítő, amelyről kérdeztük az ifjabbik és az idősebbik Bangó Józsefet.
Hogy miért ez? – válaszol kérdésemre kérdéssel a fiatalabbik Bangó. Azért lett végül is CLAAS, mert kellett egy olyan márka, egy olyan típus, amihez elérhető a szerviz meg az alkatrész. Méghozzá gyorsan! Az AXIÁL közel van, a szervizük talán az egyik legjobb az országban, az alkatrészt meg idehozzák másnap. Végül is innen indult a zöldsor beszerzés, benne a VOLTO-val. Persze az árról is volt alkudozás, mert azért az sem mindegy. Hiába van egy jó gépem, ha sok millióba kerül, aztán itt áll és nincs hozzá alkatrészem, meg azonnali szervizem.
Pályáztunk gépberuházásra, amiben először a bálázó jött, mert a bérmunkát ki akartuk váltani. Közben megnőtt az állat létszám, megnőtt vele a zöld terület is, és akkor pici lett a teljesítménye az előző két méteres kaszának és rendterítőnek. A kaszáláskor, forgatáskor és közöttük gyakran megjött az eső; elég közel vannak az Alpok, meg a tenger. Mindenképpen kellett egy rendterítő, hogy előbb végezzünk. Újabb pályázat, amelybe már bevettük a traktort is, mivel a gépkapcsolatra nagyobb támogatási összeg jutott. Nyertünk, vettünk fel hitelt, nem keveset, mert pénz az nem volt rá. Persze eleve úgy vettünk traktort, hogy az tudjon két kaszát is vinni; így a front-, és hátsó kaszákkal lett teljes a zöld sorunk, utólag kiegészülve egy rendsodróval. A VOLTO 6 db, másfél méter átmérőjű rotorokkal szerelt, majdnem 7 méter széles; ez teljesítményben is sokat számít, hiszen minden perc fontos a takarmány minőségének megőrzése érdekében. Intenzív munkájával annyira átmozgatja a rendet, hogy akár már a másik nap lehet sodorni, lehet már bálázni. Két éve van itt, a többszöri használat miatt már jó 400 hektárt átjártunk vele.
A VOLTO jól kezeli az egyenletes magasságú, tömörségű rendet, s igen jól átforgatja. Nem állítjuk le a talajszintig, hogy „kotrassa” a földet; azt szoktam mondani, hogy ez nem rétborona! Olyan 3 és 5 cm közé szoktam beállítani, így a tarlót még húzza, nem engedi el a szénát. A földet már nem éri el, bár néha belecsap egy vakond-, vagy disznótúrásba.
Három rendet levisz a kasza után, s olyan szépen terít ez a MAX SPREAD rendszer, hogy ha utána megyek másodszorra, forgatni, vagy ha esetleg megázik, akkor meg már nem is látom a rendet, mert olyan egyenletesre szétdobja. A gépet lehet billenteni is, de lényeg, hogy a rugós újjak +7 és –7 fok közötti beállítási szöge olyan, hogy megvan a kellő röppálya választási lehetőség. Ha jön az eső, akkor a lassító hajtóművel, lassú forgatással 3 pici rendet is tudok csinálni. Ekkor a fogak szórási szögének átállításával megváltozik az alap funkció, azaz sodrásra is használhatom. A VOLTO munkájának minőségével meg vagyunk elégedve, mióta ezt a rendsodrót használjuk, a száradási időnk nagyban lecsökkent. Mi a kaszálás után egy napot állunk, s miután megfonnyad, megszárad a rend teteje, másik nap megforgatjuk. Ha olyan az idő, akkor a következő napon lehet sodorni, a „sodratban” még áll egy kicsit, kb. 2–3 órát, majd lehet bálázni. Persze ez attól is függ, hogy milyen a széna, rövid szálú, vagy sásos. Függ persze a szinte egyenes terményáramtól is, melyet a karok kíméletesen kezelnek.
A traktorra könnyű felkapcsolni, s a jó 8 mázsás gép lényegében csak minimális vonóerőt igényel, mert az 540-es TLT-n keresztül van csak hajtás. A terület függvényében 6–10 km/óra sebességgel dolgozok vele. Ezt segíti egy tehermentesítő rendszer is, melyben erős rugók egyenlítik ki az alsó karokon jelentkező húzó-, és tolóerőket, ezzel nyugodtabb a gép járása. Eddig még nem volt műszaki gondunk. Zsírozni kellett egy-két helyen a csapszegeket; a zárt hajtóműben ún. nullás-zsír (olaj) van, így az karbantartásmentes. Ez a zárt kialakítás megvédi a takarmányt a zsír,- vagy olajszennyeződésektől is.
A folyamatos erőátvitelű CLAAS PERMALINK hajtásrendszer nagyon egyszerű, de üzembiztos: a szabadon futó kardán egy fogaskerekes hajtóműbe megy, onnan pedig oldalirányba. A régi, a tűgörgők miatt kényes, és kenés igényes csuklók helyett ezen már körmös kapcsoló van, ami rendkívül megbízható, kevesebb karbantartást igényel, bírja a nagyobb kilengéseket is, sőt szállítási helyzetbe – és vissza – állításkor sem kell beavatkozni. Szeretjük ezt a gépet, egy nap alatt megforgatom vele a rendet, s azt nagyon szépen teríti. Ebben nagy segítség a mellső talajkopírozó kerék, ami nagyon jól határol. Opcióban vettük, de nagyon megérte, mert az egyenetlen területeken, ill. a vízvető gátaknál – pl. a Berekben – nem engedi, hogy a fogak beleverjenek a földbe, így szennyeződésmentes takarmányunk lesz. A minőséggel nagyon elégedettek vagyunk! – erősíti meg az idősebbik Bangó József.
A VOLTO rendterítőt alapvetően már csak az üzembiztossága miatt is tudom ajánlani más gazdáknak, plusz, amiről többször szóltunk, az a CLAAS minőség. A VOLTO-t már kérték kölcsönbe is, de én azt szoktam mondani, hogy gépet, meg asszonyt nem adunk kölcsön. – zárja le az értékelést az ifjabb gazda. Teszem hozzá, pénztárcát sem, mire mindketten rábólintanak.
Soós D. Sándor