GÉPESÍTÉS & TECHNOLÓGIA FEJLESZTÉSI AKTUALITÁSOK, INFORMÁCIÓK

A A

DEUTZ-FAHR: AZ ÚJ 11.000-ES SZÉRIA ERŐGÉPEI
A német Deutz-Fahr sikeresen teljesítette a saját „440 LE-s traktorprojekt”-jét, kifejlesztve jelenlegi legnagyobb és legerősebb traktorsorozatát a Deutz-Fahr 11.000 TTV típusok modelljeit. Ez a sorozat a Deutz-Fahr 11.350, 11.400 és a 11.440 TTV típusjelű erőgépekből áll, amelyek névleges teljesítménye 238–300 kW/325–408 LE közötti, maximális teljesítményük 257–324 kW, ill. 350–440 LE közötti lehet. A motorok maximális forgató nyomatéka az egyes típusoknál az 1690–1850 Nm-t is elérheti. Valamennyi traktornál fokozatmentes TTV hajtásátvitelt alkalmaznak az új ZF Eccom 3.0 váltómű beépítésével. A traktorok erőforrásai az amerikai MTU (Motoren-Turbinen-Union) gyártmányú, 6R1100 és 6R1300 típusjelű, turbófeltöltésű, hathengeres, 24 szelepes, 10,6/12,8 liter hengerűrtartalmú, soros dízelmotorok. Ezek az erőforrások az MTU új motorgenerációjának képviselői, és a traktormotorok az SCR katalizátoros kipufogógáz utókezelő rendszer segítségével az EPA Tier 4/EU Stage IV környezetvédelmi előírásokat – dízel részecskeszűrő rendszer nélkül – teljesítik.

Az erőgépek független felfüggesztésű mellső tengelyét az olasz DANA, hátsó tengelyét maga az SDF gyártja, maximális utazási sebességük 40–50–60 km/h is lehet. Load Sensing (LS) rendszerű hidraulika szivattyúik folyadékszállítási teljesítménye 300 l/min, függesztő szerkezetük elől 6000 kg, hátul 12 000 kg teheremelésre képes. Üzemi fékrendszerük ABS-el működik, elől (száraz) tárcsafékekkel, a rögzítő fék valamennyi erőgépnél hidraulikus rendszerű megoldású. Az erőgépek motorháztetőit és a sárvédőket is áttervezték, az új kabinban a vezérlőszerveket a – szintén új fejlesztésű – MaxCom kartámaszba integrálták. A maximális gumiabroncs méretek: 650/65 R38, 750/75 R46, vagy hátul 900/65 R46 méretűek lehetnek. Az új fejlesztésű – 13,1 vagy 13,5 tonna saját tömegű – Deutz- Fahr 11.000 TTV sorozat erőgépei egy új, korszerű szegmenset képeznek a 350 LE feletti teljesítménykategóriákban.
 www.deutz-fahr.com

KEMPER 460PLUS SORFÜGGET-LEN ADAPTER A SILÓKUKORICA BETAKARÍTÁSÁHOZ
A német Kemper cég a 2013 évi Agritechnica kiállításon mutatta be az új fejlesztésű, magajáró szecskázókra kapcsolható, sorfüggetlen 460Plus silókukorica-betakarító adapterét. A gyártói információk szerint az adapter a különböző (~37,5–96,0 cm) sortávolságokban termesztett silókukorica betakarítása mellett pl. egésznövény szilázs, takarmány célra termelt napraforgó, repce, kender, stb. betakarítására is alkalmas.

Az újszerű konstrukciójú, speciálisan alacsony szintű szélső rendválasztók, valamint a különleges – lépcsőzetes – kialakítású rotációs szárelvágó-behúzó tárcsák agresszív terményátvételt garantálnak, megdőlt termények esetében is. Az előző (360Plus típusjelű) modellhez képest az adapter tömegét is sikerült csökkenteni, így az üzemeltető szecskázó gépek mellső tengelyének terhelése is csökken. Az új 460Plus adapter munkaszélessége 6 méter, sorfüggetlen tárcsás vágórendszere négy, nagyátmérőjű behúzó tárcsával dolgozik. Az adapter akár a négy méternél magasabb növényállományok betakarítására is alkalmas. A szárelvágó-behúzó tárcsák zárt, fűrészfog kiképzésű vágótárcsái cserélhető szegmensekkel készülnek, a vágópengék keményfém bevonatúak. A nagy kerületi sebességgel dolgozó vágótárcsák – az állítható magasságú terményterelő vázkarok segítségével – szinte veszteségmentesen gyűjtik be a kukoricanövényt, hidraulikus hajtásrendszerüket szabadonfutós mechanizmus és vízhűtéses, csúszó tengelykapcsoló védi. A vastag kukoricaszárak tőközeli levágásakor a vágókések megsértik (roncsolják) a szárvégeket, ami megakadályozza a szecskázó gép gumiabroncsának sérülését, és biztosítja a gyökérmaradványok gyorsabb talajbani lebomlását. A késtisztitó elemek rögzítési módja minimálisra csökkenti az adapter potenciálisan veszélyeztetett pontjainak eltömődését. A terménnyel érintkező valamennyi elem nyitott azért, hogy öntisztító legyen. Az adapter két fokozatú meghajtása optimalizálja a szecskázó gép munkasebességét, és rugalmasan reagál a feldolgozott terménytömegre, ill. a szecskázott anyag hosszúságára. A 2820 kg tömegű adapter szállításkor hidraulikusan felhajtható oldalrészei szállítási szélességét 3 méterre csökkentik.
 www.kemper-stadtlohn.de

KÖCKERLING REBELL 410 ÉS 620: A”LÁZADÓ” RÖVID TÁRCSÁS BORONÁK
A német, családi tulajdonban lévő Köckerling cég – többek között – a rövid tárcsás boronáit fejlesztette tovább, megalkotva a keskenyebb Rebell 410 és a nagy munkaszélességű Rebell 620 típusokat. A rövid tárcsás boronás gépek alkalmazási területei igen széles körűek lehetnek: pl. a betakarítás utáni gyors, sekély tarlóhántás; a (nagy mennyiségű) növényi maradványok (búza/repce szalma, kukoricaszárak, stb.) leforgatása; szerves-/műtrágyák talajba dolgozása; szántás utáni elmunkálás, magágykészítés, stb. A gépek felépítése alapvetően megegyező: elől két sorban – ellentétes szögállású – tárcsalevelek végzik a talaj-előkészítést, majd az ún. STS hengerek tömörítik vissza és zárják le a talaj felszínét. A félig függesztett gépek lényegi különbözősége a tárcsalevelek átmérőjéből és munkaszélességükből adódik.

A 4,1 m munkaszélességű Rebell 410 típusjelű gép munkamélysége max. 12 cm lehet, a talaj-előkészítést – egyedi laprugós felfüggesztésű – két sorban elrendezett, 460 mm átmérőjű csipkézett tárcsalevelek végzik, amelyek tárcsaosztása 130 mm, és a tárcsasorokat egymás mögött 700 mm-es távolságban helyezték el. A talaj visszatömörítését, lezárását végző, duplasorú STS hengerek átmérője 530 mm. A nagyobb (6 m) munkaszélességű Rebell 620 gép kétsoros, 620 mm átmérőjű és 150 mm osztású, csipkézett tárcsalevelei – központi, hidraulikus mélységállítással – max. 18 cm mélyen dolgozhatnak. A rövid tárcsás borona tömegét munka közben a gerendely előtt elhelyezett – önbeálló – gumiabroncsozású járókerekek viselik. Ennél a gépnél is duplasorú (620 mm átmérőjű) STS hengerek végzik el a talaj tömörítését és a talajfelszín lezárását. A félig függesztett gépek szállításkor – hátsó járókerekeiket hidraulikusan leengedve, oldal szárnyrészeiket behajtva – 3 méter alatti szélességekkel vontatva szállíthatók. A kisebb munkaszélességű Rebell 410 gép teljesítményigénye ~150 LE, a 8840 kg tömegű Rebell 620 rövid tárcsás borona viszont már minimum 250 LE teljesítményt igényel. A gyártói információk szerint a 2014. évben a rövid tárcsás boronák 8 m munkaszélességű, szállításkor hidraulikusan felhajtható – 3 m szélességen belül szállítható – továbbfejlesztett változatai is megjelennek.
 www.koeckerling.de

FARMET FALCON 6
MAGÁGYKÉSZÍTŐ + GABONAVETŐ GÉPKOMBINÁCIÓ
A cseh Farmet a.s. bemutatta új – 6 méter munkaszélességű – Falcon 6 típusjelű magágykészítő + gabonavető gépkombinációját. A félig függesztett gépkombinációval a hagyományosan forgatással (szántással) előkészített magágyba és a művelettakarékos, lazításos alapművelésű, mulccsal borított talajokba is elvégezhető a kalászosok vagy a repce vetése, valamint a vetéssel egy menetben szilárd műtrágyák kijuttatására is lehetőség nyílik. Az új Falcon 6 kombinált magágykészítő és gabonavető gép munkaszélességével jól illeszkedik az eddigi Falcon 4 és Falcon 8 (4, ill. 8 méter szélességű) gépek közé.

A gépkombinációnál három művelési zóna különböztethető meg. Az első művelési zónában a száraprító és talajművelő tárcsasorok dolgoznak, majd a második zónában a talajtömörítő, felszínvisszazáró (405/70-20 méretű) gumiabroncsos hengersorok alakítják ki a kellően tömör magágyat. A magvak talajba helyezése a – pneumatikus rendszerű vetőegység mögött elhelyezett – harmadik zónában dolgozó (egy- v. iker-) tárcsás vetőcsoroszlyák feladata, amelyek a sortávolságtól (12,5–15–25–30 v. 37,5 cm) függően egy-, ill. két sorban elrendezettek is lehetnek. A kivetett magvakat magnyomó görgők (ún. magnyomó kerekek) „rögzítik” a nedves barázdafenéken, kialakítva így a keléshez kedvező mag-talaj kapcsolatot, majd a vetőbarázdát rugósszárú boronafogak fedik be a talajjal.
A gépkombináció moduláris felépítésű, így az alkalmazási célnak és körülményeknek megfelelő munkaeszközök kapcsolhatók fel a gép vázkeretére: pl. 2, vagy 3 kapasoros (20–30 cm munkamélységű) talajművelő szekció a tárcsasorok helyett, két féle tartály csak a vetőmag és a vetőmag+műtrágya kijuttatásához, esetleg a sávművelős „Strip-Till” technológiákhoz szemenként vető gép felkapcsolására is lehetőség nyílik. A 360 vagy 410 mm átmérőjű vetőcsoroszlyák terhelése (csoroszlyanyomása) 50–115 kg/sor értékek közé állítható be. A gépkombináció előnyei: nagy területteljesítmény (akár 20 km/h munkasebesség); kisebb (~161 kW/220 LE) teljesítményigény; gyors gépi mag- és műtrágyafeltöltés; a kompakt rövid felépítésnek köszönhetően gyors táblavégi fordulók, stb.  www.farmet.cz
GREAT PLAINS YIELD-PRO YPE-825A IKERSOROS KUKORICA SZEMENKÉNT VETŐ GÉP
Az amerikai Great Plains cég YPE-825A típusjelű ikersoros kukorica szemenként vető gépével a Yield-Pro 25-ös vetőelem sorozatú gépek – gerendelyének szárnyrészeit előre behajtható kivitelű – „európai” változatát készítette el, amelynek szállítási szélessége (3 m) már megfelel az EU előírásoknak. A vetőgép kialakítással a gyártó célja volt még – az észak-amerikai kukorica-övezeti kedvező tapasztalatok alapján – az ikersoros kukorica vetési technológiák európai elterjesztése is. Az ikersoros vetési technológia lényege, hogy az általánosan (hagyományosan) használt széles (70–75–76,2 cm-es) sortávolságok mellé ~ 18–20 cm-es (7 vagy 8 collos) keskeny – ún. Twin-Row – ikersorokat vetnek, és így biztosítják a kukoricanövények ideális térállását. Az ikersoros technológia legfontosabb előnyei: jobb növényi térállás és talajnedvesség hasznosulás; a területi fedettség növekedése; nagyobb gyökértömeg és „levél-index”; erősebb, hosszabb szárak és levélzet; növekszik a napfény kihasználás, stb., ezek által nagyobb termésmennyiségek realizálhatók.

A félig függesztett YPE-825A vetőgépre 8 db „egyes” sorú vagy 16 db ikersorú vetőelem (hosszirányban eltolt, keskeny vetőkocsi) szerelhető fel; az „alap” sortávolság 70–75–76,2 vagy 80 cm lehet. A vetőgép legfontosabb technikai és műszaki jellemzői: elemenkénti nyomólevegős Air-Pro vetőszerkezet, „Clear-Shot” maglevezető csövekkel; 56 literes elemenkénti magtartályok; központi 1700 l-es műtrágyatartály, pneumatikus műtrágya kijuttatással; mélységhatároló kerekekkel kombinált ikertárcsás vetőcsoroszlyák, stb.

A három részes gerendely szélső szárnyrészei szállításkor – a 4–4 db ikersoros vetőelemekkel – előre, a vonórúd mellé hidraulikusan behajthatók, így a szállítási szélesség 3 méterre csökkenthető. A vetőgép teljesítményigénye – vetőelem felszereltségétől függően – 160–200 LE közötti.
 www.greatplainsmfg.com

JCB FARM MASTER 435S AGRI:
A BEVÁLT KEREKES FORGÓRAKODÓ UTÓDLÁSA BIZTOSÍTOTT
Az új JCB Farm Master 435S Agri kerekes forgórakodót első ízben az Agritechnica 2013 gépkiállításon mutatták be a nagyközönségnek. A kifejezetten mezőgazdasági célra tervezett elődje, a 434S Agri sikerére építve az „utódmodell” nagyobb vonóerejével, utazási sebességével, a vezető számára nyújtott jobb kilátással és magasabb komfortjával tűnik ki, de a gyártó cég megadása szerint a hajtóanyag-felhasználási és egyéb üzemeltetési költségei is érezhetően csökkentek, valamint karbantartási intervallumát már 1500 üzemórára bővítették.

Az új forgórakodót, ugyanúgy mint elődjét 6,7 literes, hathengeres Cummins QSB motor hajtja meg. A mostani motor azonban az EU Stage III B, illetve a Tier 4i előírások teljesítése érdekében a kipufogógázt katalizátorral utókezeli, és dízelrészecske-szűrővel (DPF) is ellátták. A 230 LE teljesítmény, és a 945 Nm forgatónyomaték a korábbihoz hasonlóan egyedülálló, tonnánként 16,8 LE/kg teljesítmény/tömeg arányt jelent, de most az alacsony fordulatszám-tartományban is nagyobb teljesítmény és nyomaték áll rendelkezésre. Könnyebb munkákhoz az 1800 min-1 fordulatszámú ECO-üzemmód használható, amelyet most (újdonságként) üresjárati visszaállás is kiegészít. A motorfordulatszám ugyanis a 700 min-1 értékre szabályozódik vissza, ha a gépet 30 másodpercig nem használják. A teljesítményveszteséget csökkentő – a környezeti hőmérsékletre automatikusan reagáló – lassújáratú ventilátorral együtt ezek is hozzájárulnak a hajtóanyag-fogyasztás csökkenéséhez, amely a gép teljes élettartamára vetítve már jelentős. További hatékonyságnövelést eredményez a hatfokozatú, teher alatt kapcsolható ZF sebességváltó Powerinch funkciója – ez a tengelykapcsolóra nehezedő nyomást azonnal kiiktatja, amikor álló gépnél teljes fordulatszámmal az optimális felszakító és emelőerőre van szükség. A beépített – 264 l/min hidraulikus folyadékszállítású – Rexroth szivattyúk, a Parker szelepblokk, az új, teljesen hidraulikus kétkörös fékrendszer, stb. mindegyike a forgórakodó műszaki tartalmát növeli.

Opcionális 40 km/h csúcssebességével a 435S Agri gond nélkül együtt mozoghat a silózó géplánc többi tagjával. Az újragondolt – kiváló, körkörös kilátást biztosító – vezetőfülkében helyet foglaló gépkezelő „élvezheti” a zajcsökkentett, 70 dB(A) értékre redukált maximális zajszintet. Munkájának ergonomikus elvégzését: szélesre nyíló „Gullwing” ajtók; dönthető és (teleszkóposan) is állítható kormányoszlop; lejtős motorháztető; (opcionális) tolatókamera; multi-kartámasz és kezelő joystick, stb. segítik elő.
 www.jcb.com

Rovatvezető:
Dr. Fűzy József
dr.fuzy.jozsef@gmail.com

A A