Traktorok karbantartása

A A

1. RÉSZ

A gabonaaratási munkák befejeztével a traktorok kikerülnek a táblákra, megkezdődik a tarlóhántás és a magágykészítés. Ebben az időszakban különös figyelmet kell fordítani a mezőgazdasági vontatók karbantartására.

1. Motorolajszint

A szintellenőrző karbantartásokat sík terepen végezzük el, hogy a helyes feltöltési mennyiségeket ellenőrizni tudjuk! Minden esetben hideg állapotban, legalább 10 perccel a motor leállítását követően fogjunk hozzá! Nem jelent problémát, ha közép vagy annál alacsonyabb a szint, de ebben az esetben feltétlenül figyelni kell, hogy a szintet hirtelen vagy fokozatosan érte el. Amennyiben utántöltésre kerül sor, támaszkodjunk a kezelési kézikönyvre.

Tipp: Ma már nemcsak a viszkozitás és a teljesítményszint a meghatározó, hanem a kipufogógáz-utókezelő rendszer kritériumait is figyelembe kell venni a megfelelő olaj kiválasztásakor.

2. Hűtőfolyadékszint

Ezt is hidegen ellenőrizzük, meleg motor esetén mindig ügyeljünk a rendszer túlnyomására, hűtősapka levételénél égésveszélyre! Alacsony szint esetén előírt fagyálló folyadékot, vagy desztillált vizet alkalmazzunk.

Ne feledjük: 2 évente érdemes lecserélni a rendszerből a folyadékot. Termosztát(ok) ellenőrzése!

3. Levegőszűrő

Az egyik legfontosabb napi karbantartási pont. A levegőszűrő ellenőrzésének gyakorisága nagyban függ attól, hogy milyen körülmények között dolgozik az erőgép. A mai modern gépek már nem hengeres, hanem hajtogatott, impregnált, papírbetétes levegőszűrővel vannak ellátva, melyek helyes takarítása a kirázás. A biztonsági levegőszűrőt ne vegyük ki, csak abban az esetben, ha szemrevételezéskor szennyezettnek látjuk. Ekkor az egyetlen lehetséges tennivaló: kicserélni mindkét levegőszűrőt.

Tanács: Lehetőleg ne várjuk meg az eltömődésre utaló figyelmezető lámpa jelzését a műszerfalon!

4. Hűtők tisztítása

Levegővel fúvassuk ki a hűtőradiátorokat is.

 


2. RÉSZ

A nyári időszakban a traktorok jelentős része szemszállítási munkákban jeleskedett, melyek nagy részét a közúton megtett kilométerek jellemezték. Ám az őszi munkák megkezdésével különös figyelmet kell fordítani az erőgépek karbantartására.

1. Üzemanyagrendszer

A fejlett üzemanyagellátó rendszerek rendkívüli módon érzékenyek a vízre, ezért elsőként az üzemanyagszűrők vízleválasztó poharából engedjük le a gázolajtól elszeparólódott folyadékot. A szűrőcsere esetén mindig egy időben cseréljük a durva és a finomszűrőt. Normál szennyezettségű üzemanyagrendszer esetén a finomszűrő hamarabb megtelik, mint a durva. Amennyiben szivárgást tapasztalunk a nyomócsöveknél, vigyázzunk, mert a mezőgazdaságban lassan 10 éve használatos közös nyomócsöves rendszerek nyomástartóként működnek, így a motor leállítását követően 5–10 percig még nyomás van bennük, NE nyúljunk hozzá!

Tanács: Az üzemanyagot naptól védett helyen tároljuk, majd fél éven belül használjuk fel!

2. Váltó-és hidraulikaolaj-szint

Hasonlóan a motorolajszinthez, sík terepen, hidegen és legalább 10 perccel a motor leállítását követően végezzük el, a kémlelőnyílás vagy a nívópálca segítségével. Valós szint beméréséhez a mellsőhíd-rugózást és a függesztőkarokat le kell engedni. Közúti közlekedéshez alacsonyabb, nagy terhelés esetén (szántóföldön) magasabb szint ajánlott. Utántöltés esetén hagyatkozzunk a kezelési kézikönyvre.

3. Zsírzások

A kezelési kézikönyv szerinti ciklusokban végezzük el, különös figyelmet fordítva a zsírzószemek állapotára. Ne feledkezzünk meg a hátsó kerékcsapágyakról sem!

Forrás: www.axial.hu

 

A A